در روز چقدر چای سبز مصرف کنیم

access_time سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۳۹۶ comment بدون دیدگاه remove_red_eye 251 بازدید
در روز چقدر چای سبز مصرف کنیم؟

چای سبز یک نوشیدنی محبوب در سراسر جهان است. در سال های اخیر به عنوان یک نوشیدنی سالم نیز محبوب شده است. چای سبز از برگ گیاه کاملیا سیننسیس تولید می شود. چای سبز را میتوان به صورت داغ، سرد و پودر مصرف کرد. چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است و مزایای سلامتی آن شناخته شده است.

اما در روز چقدر چای سبز مصرف کنیم و آیا مصرف زیاد چای سبز خطرناک است؟

چای سبز با بسیاری از مزایای سلامتی ارتباط دارد

چای سبز دارای مواد مغذی و ترکیبات گیاهی است که می توانند اثرات سلامتی مثبتی داشته باشند. آنتی آکسیدان قوی موجود در چای سبز به نام کاتچین می تواند در برابر سرطان از شما محافظت کند. در واقع، مطالعات متعدد نشان می دهد که افرادی که چای سبز می نوشند به طور قابل توجهی کمتر از دیگران مبتلا به انواع سرطان می شوند.

چای سبز می تواند از شما در برابر سرطان پروستات و سرطان پستان که هر دو از شایع ترین سرطان ها در مردان و زنان هستند محافظت کند.

علاوه بر این، مطالعات متعدد نشان می دهد که مصرف چای سبز خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

نوشیدن چای سبز به کاهش وزن نیز کمک میکند. کافئین و کاتچین موجود در چای سبز متابولیسم را افزایش می دهد و باعث سوزاندن چربی ها می شود. به طور کلی مصرف چای سبز می تواند به شما ۷۵ تا ۱۰۰ کالری در روز کمک کند. همچنین مصرف مقدار کمی از چای سبز در طولانی مدت باعث کاهش وزن چشمگیری می شود.

سایر مزایای نوشیدن چای سبز عبارتند از :

پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد مغز، بهبود سلامت دهان و دندان، کاهش خطر ابتلا به آرتریت، آلزایمر و پارکینسون

در روز چقدر باید چای سبز مصرف کنیم؟

مطالعات با بررسی مزایای چای سبز نشان می دهد که دقیقا باید روزانه چقدر چای سبز مصرف کنیم.

در بعضی مطالعات مصرف روزانه ۱ فنجان و در برخی مطالعات دیگر مصرف روزانه ۴ تا ۵ فنجان چای را مطلوب می دانند.

چای سبز می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف کمک کند. با این حال، مقدار مطلوب برای نوشیدن چای ممکن است به بیماری بستگی داشته باشد.

سرطان دهان : در یک مطالعه بزرگ مشاهده شد زنانی که ۳ یا ۴ فنجان چای سبز در طول روز مصرف می کردند، کمترین احتمال سرطان دهانی را داشتند.

سرطان پروستات : تحقیقات گسترده ای نشان می دهد مردانی که ۵ فنجان یا بیشتر چای سبز مصرف می کنند، خطر ابتلا به سرطان پروستات در آن ها کمتر از افرادی است که کمتر از ۱ فنجان چای سبز در طول روز مصرف می کردند.

سرطان معده : یکی دیگر از مطالعات نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان معده در زنانی که ۵ فنجان یا بیشتر چای سبز مصرف می کنند، کمتر از دیگران است.

سرطان پستان : ۲ مطالعه نشان می دهد که زنانی که بیشتر از ۳ فنجان چای سبز مصرف میکنند ، خطر ابتلا به سرطان در آن ها کاهش می یابد.

سرطان پانکراس : یک مطالعه نشان میدهد که مصرف ۵ فنجان یا بیشتر چای سبز با کاهش خطر ابتلا به سرطان پانکراس ارتباط دارد.

دیابت : در یک مطالعه افرادی که ۶ فنجان یا بیشتر چای سبز در روز مصرف می کردند، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در آن ها ۳۳ درصد کمتر از افرادی است که کمتر از یک فنجان در هفته چای سبز مصرف میکنند.

بیماری قلبی : تجزیه و تحلیل ۹ مطالعه نشان داد افرادی که روزانه ۱ تا ۳ فنجان چای سبز مصرف میکنند خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی کمتری نسبت به افرادی که کمتر از ۱ فنجان چای در روز مصرف میکنند دارند.

 بر اساس این مطالعات مصرف روزانه ۳ تا ۵ فنجان چای مناسب است

با این حال  مهم است که بدانید در برخی مطالعات هیچ ارتباطی بین مصرف چای سبز و خطر ابتلا به بیماری مشاهده نشده است. بنابراین ممکن است اثرات نسبت به هر فرد متفاوت باشد.

یکی از مهمترین مطالعات انجام شده نشان می دهد که مصرف کنندگان چای سبز نسبت به افرادی که چای سبز نمی نوشند سلامت بیشتری دارند.

عوراض جانبی احتمالی نوشیدن چای سبز

کافئین و کاتچین در چای سبز به خاطر فواید سلامتی شناخته شده هستند، اما مصرف زیاد چای سبز در برخی افراد باعث عوارض جانبی می شود.

اثرات کافئین

مصرف بیش از حد کافئین می تواند باعث احساس اضطراب، اختلال در خواب و معده و همچنین در بعضی افراد سردرد شود.

مصرف مقدار زیادی کافئین در دوران بادرای حتی ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد.

بر اساس تحقیقات فعلی زنان باردار نباید روزانه بیشتر از ۳۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کنند.

با این حال، یک بررسی در بیش از ۴۰۰ مطالعه نشان داد که مصرف روزانه ۴۰۰ میلی گرم کافئین در بزرگسالان اثرات نامطلوب نداشته است.

یک مطالعه نشان داد که کافئین موجود در ۱ گرم چای سبز ۲۰ میلی گرم است.

کاتچین می تواند جذب آهن را کاهش دهد

کاتچین موجود در چای سبز ممکن است توانایی شما برای جذب آهن از غذاها را کاهش دهد.

در حقیقت مصرف بسیار زیاد کاتچین ممکن است به کم خونی و کمبود آهن منجر شود.

در حالی که به طور منظم نوشیدن چای سبز برای بسیاری از افراد سالم نگران کننده نیست، افرادی که در معرض خطر کمبود آهن هستند، باید بین وعده های غذایی و مصرف چای یک سبز ساعت صبر کنند، بهتر است این افراد یک ساعت بعد از مصرف غذا چای سبز مصرف کنند.

کاتچین موجود در چای سبز ممکن است در داروهای خاص نیز تاثیر گذار باشد و اثر بخشی آن ها را کاهش دهد.

نوزادان، کودکان خردسال، زنان باردار و افرادی که خونریزی داخلی دارند یا تحت دیالیز قرار می گیرند، در معرض خطر کمبود آهن هستند.

مطالعات نشان داده که مصرف چای سبز می تواند اثر بخشی برخی داروهای قلب و فشار خون را مهار کند.

مصرف چای سبز همچنین می تواند اثرات داروی های خاصی را که برای درمان اضطراب و افسردگی استفاده می شود، کاهش دهد.

بدون دیدگاه

هیچ دیدگاهی برای این مقاله نوشته نشده است.

کاربر تی بی هستید؟ برای ورود اینجا را کلیک کنید.